Tuesday, June 5, 2012

every little children faces their own problem in learning process




Assalamualaikum salam sejahtera..


First thing first, I’m so really appreciate having a great and marvellous teachers, especially my kindergarten teacher. (Al Fatihah buat cikgu kindergarten saya). Tanpa anda semua, saya tak tahu menulis dan sudah tentu tidak tahu membaca.


Seriously, bila dah jadi replacement teacher kat sekolah rendah, nak nak lagi kena pulak mengajar Bahasa Melayu, barulah saya sangat-sangat menghargai penat lelah cikgu kindergarten dan cikgu kat sekolah rendah dulu untuk pastikan saya pandai membaca dan menulis. Kalau tak pandai membaca dan menulis, memang tak adalah blog ni kan? Hehe.


Salah satu kelas yang saya mengajar adalah kelas tahun tiga yang paaaaling hujung. Sedih tak sedih yang saya rasa korang tahu tak, ada lagi antara mereka di tahun tiga masih tidak tahu membaca. Alangkah ruginya bila hanya dapat membelek buku tanpa mengetahui isi bacaannya.


Tapi Alhamdulillah, cikgu-cikgu ada usaha untuk mengajar mereka ni dengan membuka kelas pemulihan. Tapi bagi pendapat saya, usaha guru sahaja tidak cukup. Parents sepatutnya ambil tahu mengenai masalah anak-anak mereka dalam pembelajaran. Cuba jadi cikgu dirumah untuk mereka. “Hmm, cikgu start membebel dah..” Korang jangan la cakap macam tu. Apa yang saya cakap ni hanyalah sudut pandangan seorang guru. Kalau kita tak mampu menyelesaikan satu-satu masalah seorang diri, tak salahkan kalau kita berganding bahu?


Bagi saya, setiap anak yang sedang belajar punyai masalah tersendiri. Saya sendiri pun punyai masalah ketika mula belajar untuk menulis. Apa yang menarik perhatian saya ialah seorang murid saya tahun tiga punyai masalah yang hampir sama dengan saya dulu.



Cuba korang perhatikan, apa masalah murid tersebut...


Korang ada hari RADU? Tak adakan? Budak saya saja yang ada hari Radu.




Buah burian. Korang tahu macam mana rupa buah burian?


Yes, itulah masalahnya. Masalah Irfan. Keliru nak bezakan antara huruf D dengan B. It’s okay Fan. Ini namanya learning process. Cikgu dulu pening dengan huruf M dengan huruf N. Tapi sekarang dah okay dah.


Being a teacher at primary school, sangat mencabar tahap kesabaran. Kadang-kadang tak terkawal. Bukan kadang-kadanglah. Selalu la senang cerita. Kalau nak dibandingkan masa saya praktikum dulu,  jarang sangatlah  tinggi suara kat  students kalau deorang degil. Tapi sekarang? Hari-hari melalak macam tarzan. Cakap perlahan confirmlah deorang tak dengar. Hari-hari kena buat garang baru P&P dapat berjalan dengan lancar dan semua orang buat kerja dan hantar buku. Kalau tak buat macam tu, alamatnya manja sangat lah kau budak nanti. Jangan harap la. Kau nak manja ke kau nak pandai? Korang ingat saya nak layan sangat ke manja-manja mengada korang tu?


Last but not least, terima kasih cikgu kerana telah mendidik jiwa saya sebagaimana saya hari ni.


Okay, till then..
Bye bye.

0 orang pelajar bising: