Thursday, July 11, 2013

observation


Assalamualaikum dan salam sejahtera...



Aku dipostingkan kat sekolah ni. Sebuah sekolah  yang berusia tetapi besar. Kalau tak silap aku usia sekolah ni hampir 48 tahun. Tapi tak payah la korang imagine sekolah ni sekolah kayu macam hampir nak runtuh kalau korang gelak macam hantu. Sekolah ni okay lagi. Sekolah simen batu jugak macam sekolah kebanggaan korang tuh. Bukan sekolah kayu. Tapi cat bangunan dia dah macam terkopak lepas tu ada kulat-kulat macam geli jugaklah kalau pandang. Hahaaa..



Hmm, sebelum ni aku praktikal di sekolah baru, cantik, luas..Seronok berada kat sana sebab pemandangan yang indah dan cantik. Budak-budak pun comey dan hensem belaka auuwww.. Sekarang aku kenalah belajar terima keadaan dan suasana sekarang. Well, lain tempat lainlah caranya. Yang ni bukan menjadi titik kehairanan aku. Yang aku hairan pelik dan sewaktu dengannya, budak-budak kat sini tersangatlah ramai. Sekolah terpaksa dibuat dua sesi untuk tampung jumlah pelajar yang ramai.



Sekarang aku sesi pagi persekolahan dan belum dapat jadual untuk mengajar. Aku belum kenal  budak yang bakal menjadi students aku. Jadi kerja aku hari-hari relief. Aku rasa almost kelas sesi pagi aku dah masuk. Dah tawaf sekolah. Dah tengok suasana kelas dorang. One day, aku kena relief form 4z. Z for zamrud. Perghh, banyak benar kelas sampai ke Z. Pastu aku tanya budak kat situ, form 4 ada berapa kelas? Ohh, terkejutnya aku dorang cakap 12 kelas. Dari mana la datang budak-budak nih. Hahaha..gelak dalam hati aje laa.. Eh, kalau dalam satu kelas ada 20 budak takpe la jugak. Ni ada yang mencecah 46 budak. Kira punya kira, form 4 aje dah 540 orang. Perghhhh.. boleh migrain la cikgu. Kan? Form 5 aku dapat tahu ada 11 kelas. Haha gelak lagi. Lepas tu kan, sekolah ni ada form 6 pulak. Kau total up sendiri la budak kat sini berapa orang. Aku tak cukup jari nak kira. Zzzzz...



Bila budak dah ramai. Perangai pun pelik-pelik lah. Bukan nak salahkan mana-mana pihak. Tapi aku rasa cikgu mana sempat nak kawal tiap budak tuh. Banyak lagi kerja cikgu nak kena buat kat sekolah tahu? Lagi satulah benda buat aku hairan. Cara budak-budak sekolah ni dressing. Stoking tak pakai, seluar senteng, ada yang pakai gelang, rantai, macam-macam la.. Sama je lelaki ke perempuan. Tapi aku tak cakap semua budak macam tuh, segelintir sajalah. Tapi macam orang selalu cakap, sebabkan nila setitik rosak susu sebelanga. Kan?



Jadi disebabkan aku nih jenis eager to know, aku pun start ah tanya dua tiga orang budak kat sini. “peraturan dressing kat sini okay tak?” “uihh, ketat cikgu..” korang baca la dalam nada dialek Sabahan. Aku tak reti cakap Sabah. Macam Indon pulak jadi kalau aku cakap Sabah. Haha..Eh sambung cerita tadi...Ketat? Aku macam pelik dah sebab dapat jawapan macam tu. “habis tu saya tengok kawan-kawan kamu ada yang tak pakai stoking la..bla bla bla..” “Degil tuh mereka..” hmmm, patut la kan? Jenis langgar  peraturan budak-budak nih. Hoho..



Senyum sorang-sorang kat bilik guru.. Hoho



Thats all laa.. ada kelas. 
Got to go..
bye



0 orang pelajar bising: