Tuesday, August 16, 2011

KELIRU



salam.
have a blessed ramadhan everyone.
well, so far puasa penuh tak?
dah main mercun sepanjang ramadhan ni?



actually, masih berbaki satu minggu lagi untuk saya menyandang gelaran sebagai guru pelatih. pejam celik pejam celik, thirteen weeks has been going well. thanks Allah. 



but sometimes, saya ter'confius' seorang diri. tertanya tanya. how about my performance as a trainee teacher actually? over the past thirteen weeks, saya belum dapat tahu markah prestasi saya sebagai guru pelatih. neither from my observer nor from my mentor. 



even though i was the major in physics and minor in chemistry, i was given the trust to teach science form 1 and form 4. and additional subject is pendidikan sivik dan kewarganegaraan form 1. so kira punya kira, i have around 100 students. okay, itu belum campur dengan students tingkatan lima yang mana saya ada join extra class bagi subjek kimia mereka. 



sepanjang 14 minggu dalam latihan mengajar, we as a trainee teacher akan di'obeserve' for four times by mentor which is guru pembimbing di sekolah and 2 or 3 times by pensyarah yang telah ditetapkan. well, what makes me confused is about my performance as a trainee teacher.



alhamdulillah. i have been observed by mentor for four times. well, berdasarkan komen-komen, memanglah ada mentor saya memberitahu bahawa saya ada improvement dari pertama kali ke kali keempat penilaian beliau. yes, i admit that saya sangat suka dan terharu dengan komen-komen beliau ketika melakukan penilaian yang terakhir buat saya. tapi, empat penilaian yang beliau buat adalah penilaian ketika saya mengajar subjek sains tingkatan empat. owh, it seems easy to me to tackle my students mungkin kerana mereka boleh dikategorikan sebagai budak pandai. kiranya, senanglah jugak kalau nak dapatkan komen yang baik dari mentor. anyway, thanks to my form 4 Etika students.



tapi, yang tak bestnya adalah, tiap kali pensyarah saya datang untuk menilai, he would make the penilaian when i teach my form 1 Arif students. owh, bad. you know what, Arif is after Cendikia, Bestari and Terampil. bukan saya nak kata mereka tidak pandai. mereka pandai. yes, i love them very much. tapi tahu-tahulah kalau kelas yang agak kebelakang, kenakalan mereka agak berlainan. sifat nerd pun tiadalah kot.hehee..so its hard to me to control the class. luckily, my lecturer is a former teacher. so, beliau sangat memahami tentang kenakalan pelajar. 




so, fikir-fikir balik, mungkin saya dapat komen yang baik-baik during my mentor's observation. but how about komen dari pensyarah saya? well, markah dari pensyarah have a large percentage lah. so how? owh, panjang pulak membebel.



anyway, salam nuzul quran!




0 orang pelajar bising: