Friday, July 8, 2011

to my beloved students...



salam...


kehidupan semakin berlalu dari hari ke hari. 
penat? of course la kan?


tujuh minggu sudah berlalu. 
alhamdulillah syukur.
kadang-kadang, tengah kusyuk-kusyuk mengajar tiba-tiba terlintas di fikiran, 
"susahnya nak didik anak bangsa".



okay, cuba ikhlaskan hati. 



everything depend on students actually. kalau hari ni mereka behave, segalanya berjalan dengan lancar sebagaimana kita rancang. tetapi kalau mereka buat hal, memang penatlah cikgu. nak terpekak melolong untuk tarik perhatian mereka supaya tumpu pada teaching and learning activities. nak nak lagi kalau students lower form yang comel-comel tuh. 



kenakalan students lower form dengan upper form sangatlah berbeza. kalau students saya yang form 1 memanglah sedikit nakal. bergurau. kejar mengejar. tetapi bila disuruh untuk buat latihan dalam kelas, mereka akan buat. berbeza dengan students saya form 4. mereka tidaklah berkejaran tetapi kalau disuruh untuk buat latihan soalan, memanglah berkali kali cikgu perlu jeling-jeling buku latihan mereka tuh.



ntah la. mereka tidak faham mungkin. guru sekadar membantu. selebihnya mereka sendiri yang perlu membantu diri mereka untuk maju. kadang-kadang, bila kita telah membuat preparation yang sebaik mungkin tetapi feedback yang kita dapat dari students tidak seperti yang diharapkan membuatkan kita rasa sangat kecewa. segalanya telah diberi. nota, latihan dan sebagainya.



so far, bagi saya pelajar perempuan tidak memberi banyak masalah. cuma mereka terlalu pasif sehinggakan tidak yakin untuk mengeluarkan sebarang pendapat menjadikan teaching and learning activities tidak berapa ceria. so saya sekarang menggunakan pendekatan untuk lebih friendly dengan mereka ketika di luar kelas. harap cara saya berkesan. 



masalah pelajar lelaki? memang banyak. honestly saya mengaku saya belum faham students saya sepenuhnya even tujuh minggu sudah berlalu especially pelajar form 4. kadang-kadang mereka okay kadang-kadang tak. depend on mood maybe.



tapi, macam mana keadaan sekalipun, saya nak mereka faham tentang apa yang saya ajar. saya tak nak mereka terleka. sudah beberapakali saya meninggikan suara dalam kelas. saya tidak tahu apa pandangan mereka terhadap saya bila saya bertindak sedemikian. nak nak lagi pelajar form 4. tetapi saya harap mereka faham kenapa saya bertindak sedemikian. 



saya sebolehnya cuba untuk memberikan cara yang paling senang untuk mereka faham tentang isi pelajaran tetapi kalau keinginan mereka untuk belajar sudah tidak wujud dalam diri, memanglah akan menjadi masalah besar. apa gunanya kalau guru saja yang beria untuk memberi sedangkan pelajar enggan menerima?



but so far so good. everything are undercontrol. bila kena marah skit, kamu akan terdiam and then kelas bertukar menjadi sunyi dan sepi. saya tak kata kamu tak bagus. kamu semua bagus. kamu okay. tetapi adakalanya kamu sedikit terleka. 




to my dear students, semasa hari pelaporan yang lepas, tahu tak kamu bahawa ibu bapa kamu sering berpesan kepada cikgu untuk memberikan yang terbaik buat kamu? 


harap kamu mengerti...

2 orang pelajar bising:

naeim zakaria

wlaupon sy bkn kelas ckgu,sy arap ckgu dpt mmberi serba sedikit nasihat utk sy tros maju mnjdi sorg insan yg berguna.......

snhz

tq naeim..
nway, sy rasa awk dah ok kot.
i mean in ur daily life la..
kalo dari segi pelajaran, i think all of students need more guidance from their teacher.
n i will guide u selagi termampu dan berkesempatan..