Thursday, October 27, 2011

misconception



salam jumaat.


hidup ni, bukan senang tau..
nak kena jaga hati semua orang memang la susah. kalau tak jaga hati kang kata kita selfish pulakkan? tetiba je saya kasi ceramah free nih kenapa? tapi memang betul apa? kalau hati mak ayah memang confirm confirm la kena jaga. hati orang-orang disekeliling? hmm, pandai pandai la mau hidup.



well, takde cerita yang menarik mau dikongsi. hidup sebagai seorang pelajar yang sangat berdisiplin macam saya agak membosankan. eh, macam tak layak je perkataan disiplin tuh. kalau time praktikum dulu memang saya cukup berdisiplin. but lately macam hancur. well, i admitted.



tesis memang akan menghantui hidup seorang pelajar tahun akhir di institusi pengajian tinggi. cewaah, ayat takleh blah kan? terasa macam pandai berbahasa pulak sekarang.



sebagai contoh, cuti deepavali kali ni memang saya spend masa untuk touch up tesis saya tuh. so, tiga empat hari nih saya duk lukis lukis kartun, copy paste kartun, looking for the cartoon image at google. senang cerita all about cartoon la. dah memang tesis pun ada kaitan dengan kartun. i mean, cartoon concept actually. nak doodle kartun macam you all buat tuh, memang tak mampu ar. surrender awal awal. kalau you all kasi motivation macam mana sekalipun, memang takkan jadi la doodle tuh. ketar ketar kot tangan nih nak pegang mouse. kalau takat nak lukis benda yang simple memang la boleh.




so, konsep kartun yang saya create ni adalah bertujuan untuk mengesan miskonsepsi pelajar terhadap sesuatu konsep. macam gambar kat bawah ni bertujuan mengesan miskonsepsi pelajar terhadap konsep jatuh bebas, free fall. anyway, untuk gambar nih tak doodle pun. just upload and paste je. senang kan? 




ya. memang senang kerja saya. tapi saya tak rasa pun kesenangan itu. nampak macam senang kan? list of misconception in physics pon berlambak kat internet. macam kerja copy and paste je. tapi, agak susah bila kita nak match kan miskonsepsi pelajar itu dengan menggunakan real life situation. kadang-kadang bukan semua perkara boleh kita sampaikan melalui sebuah gambar. setuju tak? kalau tak setuju pun takpe..



don't judge a book by its cover. heh, macam takde kaitan je quote nih. biarlah. tapi kawan saya ada cakap, kita jangan judge kerja someone sebab kita tak tahu susah senang kerja tu. maksudnya...."eleh, keje ko camtuh senang giller pejam mata pon boleh buat pon bikin kau pening pening kepala kerrrrrrrr??"   ok fine, kalau kita tak buat benda yang sama, kita tak kan tahu kat mana susah senang orang tersebut kan? so just do your own work. 



bila dah dua tiga hari duk mengadap benda nih. memang otak nih susah pulak nak terima benda lain. memang kerja lain tak jalan. owh seriusly, terbawak bawak ke dalam mimpi. hahahha..semalam saya mimpi semua kartun tuh bergerak gerak berjalan jalan. dua malam sebelum nih tak pernah pulak sampai termimpi. nasib baik mereka tak datang kacau hidup saya. 




when i was a little girl, saya memang takut nak lukis-lukis kartun ni. sebab orang kata,   " berani la kau lukis kartun macam tuh..esok esok kang deorang datang mintak nyawa.." 


betol kerrrrrrrrr?????

0 orang pelajar bising: